Kort om eventyrene.

Carl Ewalds naturhistoriske eventyr starter med at udkomme i 1882. Ligesom i H.C. Andersens eventyr taler og tænker dyr og planter som mennesker, og de tillægges menneskelige følelser og motiver. Eventyrene viser naturens kræfter og illustrerer naturhistorien og evolutionsteorien – uden at gå på kompromis med humor, lune og fantasi.

Eventyrene er skrevet i en tid, hvor industrialismen gradvist overtager landbrugssamfundet. Herved skabes en ny arbejderklasse, og i eventyrene finder man den ”twist”, som samfunds iagttageren og debattøren, Carl Ewald med bid og finesse skildrer i forholdet mellem høj og lav.

I et eventyr som Bidronningen, hvor den lille arbejdsbi ender med at blive den ny dronning, får vi for eksempel Darwins teorier om ”Survival of the fittest” præsenteret på yderst præcis og fornøjelig vis.

For de fleste af eventyrenes vedkommende er emnerne taget fra zoologien og botanikken, men der er også eventyr, der tager sit udgangspunkt i geologi, astronomi og antropologi.

Baggrund:

I en tid, hvor der er en voksende forståelse for, at vi skal passe på vores jord, er Carl Ewalds naturhistoriske eventyr top aktuelle.

Foreningen Kulturnet og Københavns Skolehaver har samarbejdet omkring udgivelsen af Carl Ewalds eventyr som lydbog. Takket være tilskud fra Bispebjerg Lokaludvalg kan eventyrene nu downloades kvit og frit fra Kulturnets hjemmeside: www.foreningen-kulturnet.dk

Vort mål har været:

• At bringe fortællingen ind i børnenes univers.

• At give børn og deres voksne en øget forståelse for den jord, vi bebor og har ansvaret for.

• At give børn af såvel gammel- som nydansk oprindelse øget indlevelse i det danske sprog

• at give blinde og svagtseende gode lytteoplevelser.

Vi håber I vil få mange fornøjelige timer med at lytte til eventyrene og vil dele disse dejlige eventyr med alle I kender, da de kvit og frit må distribueres.